روش های تشخیص متاستاز کبدی

برای تشخیص متاستاز کبدی، ابتدا پزشک از شما سوالاتی درباره سلامت عمومی تان و همچنین سابقه خانوادگی سرطان و بیماری های کبدی می پرسد. درباره شیوه زندگی و عادت های شما شامل سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز سوالاتی پرسیده می شود.

طی معاینه فیزیکی، پزشک شکم شما را برای تشخیص کبد بزرگ شده یا درد هنگام لمس بررسی می کند. در صورتی که طی این معاینه، توده یافت شود یا فرد دچار هر کدام از علائم متاستاز کبد بود، آزمایشات مختلفی برای تشخیص قطعی صورت می گیرد:

تست های عملکرد کبد

سطح مارکرهای سرمی خون، آنزیم های کبدی و پروتئین های خاص طی آزمایش خون بررسی می شوند که میزان آن ها می تواند نشانه ای از سرطان کبد باشد.

سی تی اسکن شکم

محل و اندازه تومورها و ارتباط آن ها با ساختارهای عروقی – صفراوی طی CT اسکن بررسی می شود. سی تی اسکن همچنین سلامت کلی کبد را تعیین می کند.

ام آر آی

این آزمایش نیز همانند سی تی اسکن عمل می کند و بر اساس نظر پزشک، یکی از این دو یا هر دو انجام می شود.

اسکن PET

این اسکن کل بدن را برای یافتن شواهدی از وجود سرطان فعال در بدن بررسی می کند.

بیوپسی یا نمونه برداری

بیوپسی برداشت بافت برای بررسی توسط متخصص پاتولوژی زیر میکروسکوپ است. برحسب اندازه تومور یا توده، بیوپسی به یکی از روش های زیر برداشته می شود:

  • لاپاراسکوپی که یک روش با حداقل تهاجم است.
  • برداشت بیوپسی با سوزن های نازک یا ضخیم آسپیراسیون که به کمک اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT یا CAT) یا سونوگرافی هدایت می شوند.
  • از طریق اندوسکوپ (لوله باریک و قابل انعطاف) که وارد دهان می شود، از معده عبور می کند و وارد اولین قسمت از روده می شود. ابزاری از اندوسکوپ عبور داده می شود تا به کمک آن بافت از دیواره روده برداشت شود.